Pizza Hut przyznaje się do błędu i wraca do starego logo

Pizza Hut wraca do starego logo. Dotychczasowe logo było przykładem jak design i znudzenie marketerów mogą w dłuższej perspektywie zaszkodzić marce.

Poprzednia zmiana na logo z czerwonym kołem z nazwą firmy wykorzystującą imitację ręcznego pisma, była robiona pod ecommerce. Chodziło o to, żeby logo dobrze wyglądało na ekranie smartfona. I mimo rozwoju sprzedaży w internecie, Oizza Hut od kilku lat ma sprzedażowy problem. Spadek sprzedaży w USA wynika z wiele różnych czynników, ale nieudane logo miało duże znaczenie. I jest ostrzeżeniem dla innych firm.

Pokazuje jak niebezpieczna jest rezygnacja z tzw. wyrazistych (nazywanych też unikalnymi) zasobów marki, szczególnie tych budowanych przez wiele lat. Przykłady takich zasobów:

  • logo: nachodzące na siebie okręgi w kolorze pomarańczowym i czerwonym Mastercard
  • kolor: magenta T-Mobile
  • znak: „Ż” Żywca
  • opakowanie: podłużne, trójkątne czekoladek Toblerone
  • muzyka: Intel Official Jingiel
  • styl reklamy: gra słów piwa Żubr

 

Marketerzy lubią takie zmiany. Żyją swoją marką dzień i noc, więc po jakimś czasie są naturalnie znudzeni dotychczasowym logo czy identyfikacją wizualną.

Zapominają że klienci ich marki są w innej sytuacji: w ciągłym rozproszeniu, bałaganie i szumie reklamowym wielu marek. Chcą, żeby ich zakupy były jak najłatwiejsze. Pamiętają logo które ułatwia im znalezienie marki, i za każdym razem kiedy korzystają z tej wiedzy, marka staje się silniejsza. Gdy widzą logo, w ich głowach aktywują się wspomnienia związane z kontaktem z marką. Udana kolacja w lokalu siec, miły kelner, smaczna pizza Super Supreme zamawiana na studiach. Radykalna zmiana logo, taka jak ta Pizzy Hut przełamuje tę łączność i sprawia, że klienci (i marka) tracą ten zasób.

Stare logo miało też dobrą kompozycję kolorów. Widok żółtego, kojarzonego z jedzeniem i apetytem, w połączeniu z energetycznym czerwonym sprawia, że jemy szybciej. Dlatego tych kolorów używa nie tylko Pizza Hut, ale też McD czy Burger King. Czerwone logo może dobrze wyglądało w aplikacji na smartfonie, ale nie było apetyczne. Dlatego Pizza Hut wróciła do starego logo, bardziej apetycznego.

W ostatnim czasie marki tak bardzo myślą o ec0mmerce, że dokonują zmian, które szkodzą wyrazistym zasobom, i tym samym samej marce. To zestawienie przez kilka tygodni krążyło w internecie. Początkowo myślałem że to żart.

Więcej o wyrazistych zasobach marki:

Co kampania McDonald’s nagrodzona w Cannes Lions mówi o współczesnym brandingu? Bądź wyrazisty, a nie wyróżnialny. Albo zgiń

Bądź wyrazisty, a nie wyróżnialny – albo zgiń. Część 2: jak w praktyce budować wyraziste zasoby marki?

Jak dbać o wyraziste zasoby marki? Przykład – MasterCard

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized, Zarządzanie marką i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.