Mail My Day 2014 – garść spostrzeżeń

Na konfencję Mail My Day pojechałem w dużym stopniu edukacyjnie, zobaczyć co nowego w email marketingu. Było warto. Oto opinie o kilku prelekcjach, które zapadły mi w pamięć.

 
Prelekcja niepełna
Niepełna z winy mojej i rozkładu PKP na trasie Kraków-Warszawa, a nie prelegenta Rafała Szymańskiego z Philipsa. Temat to „Co w email marketingu sprawdziło się w zeszłym roku? Prognozy na 2014 r.”. Dotarłem spóźniony, gdy wśród oczekiwań na przyszłość mówiono o geotargetowaniu maili w czasie rzeczywistym. Geotargetowanie które jest teraz dotyczy kampanii już przeprowadzonych. Można analizować na przykład gdzie były otwierane maile, ręcznie wpisując wyniki w tabelki Excela. Zawartość w mailach powinna być dynamiczna w zależności od tego co robi dany użytkownik, od jego płci, rodzaju sprzętu jakiego używa. Szymański rozważał także czy czynnikiem wpływającym na skuteczność kampanii email marketingowej, może być pogoda, jak w przypadku kampanii telewizyjnych: ciepłe słoneczne dni, gdy konsumenci nie siedzą w domu, mogą wyłożyć najlepszą kampanię. Kampanię mailingową wyłożyć mogą inne rzeczy, zupełne drobiazgi. Jako przykład Szymański podał, współtworzoną przez siebie, akcję biura podróży Neckerman przeprowadzoną w w Centrum Handlowym Reduta w Warszawie. Wszyscy zarejestrowani w bazie danych którzy znaleźli się w obrębie obiektu i jego parkingu, otrzymywali na smarfona mmsa ze zdjęciem i informacją o rabacie w wysokości 300 zł. Zachęceni mieli dotrzeć do biura firmy zlokalizowanego w Reducie. Błąd polegał na tym, że w wiadomości nie umieszczono wyraźnej wskazówki, jak tam trafić. Wielu odbiorców którzy otworzyli maila wolało usiąść w kawiarni i zadzwonić na infolinię z pytaniem „dobra, to co jest za te 300 zł?”.

 

Prelekcja wykorzystująca siłę nawyków
Wystąpienie Pawła Sali z Fresmaila – wreszcie zobaczyłem praktyka branży, który korzysta z książki „Siła nawyku”, Charlesa Duhigga. Opublikowaliśmy jej fragment w ubiegłym roku, dla wszystkich marketerów to lektura obowiązkowa. Email promocyjny działa jak każdy nawyk w schemacie: wskazówka – zwyczaj – nagroda w którym zmienić możemy tylko środkowy element. Inaczej mówiąc nie możemy zlikwidować nawyku, a jedynie zastąpić go innym. Nawykiem związanym z mailami jest to że 54 proc. sprawdza pocztę po przyjściu do pracy. Inna grupa regularnie sprawdza skrzynkę wieczorem, po przyjściu z pracy.

 

Prelekcja prawna
Wygłosił ją Wojciech Piwowarczyk z kancelarii Jaworski Pogoda Gładki, a chodziło o  przygotowywaną ustawę o prawach konsumenta. Z punktu widzenia prawnego relację firma-konsument można podzielić na 3 etapy: przedkontraktowy, kontraktowy, pokontraktowy. Konsument ma wybierać świadomie, ale jednocześnie cierpi na deficyt informacji. Priorytetem mianowanego niedawno szefa UOKiK jest „reakcja na zjawiska patologiczne i monitoring praw konsumenta”. Jak powiedział Piwowarczyk „każdy  prawnik ma prawdę swojego klienta” – jego dla marketerów jest taka, żeby informować jak najmniej i jak najpóźniej. Czyli przerzucić wszystko na etap zawierania umowy.

 

Prelekcja otwierająca oczy
„Automatyzacja złego procesu nie czyni go dobrym” – powiedział Michał Krausa z Grupy Unity. Dotyczyło to marketing automation, ale według mnie były to najważniejsze słowa jakie padły na kongresie. I nie piszę tego dlatego, że ludzi z Unity znam też prywatnie, ale dlatego że na imprezach poświęconych jednemu narzędziu marketingowemu, często jest ono mitologizowanie, uznawane za receptę na wszystkie problemy. Myślenie o celu zastępuje myślenie o narzędziu. Według Krausa, marketing automation którego wdrożenie kosztuje, stosowane jest bez wyraźnego celu, bez przemyślenia. To klasyczne „strzelanie do wróbla z armaty”, armaty której obsługa wymaga wykwalifikowanych, kosztownych ludzi. Unity za brak tej refleksji przy wdrożeniu systemu marketing automation zapłaciło wymierną cenę  – samo wyłączenie systemu kosztowało 3 tys. zł.

 

Prelekcja będąca ciekawą opowieścią
Paweł Tkaczyk mówił pośrednio o tym samym, przeciwstawiając się narzędziowemu podejściu do email marketingu. Pokazał to na przykładzie emocji jakie to narzędzie.  Według opisanej kiedyś na jego blogu teorii Sterneberga nazywanej trójkątną teorią miłości, związkiem rządzą trzy podstawowe emocje:
·    Pierwsza z nich to pasja, w znaczeniu zarówno namiętności emocjonalnej (nie mogę spać bez Ciebie, nie mogę jeść bez Ciebie…) jak i czysto zwierzęcej seksualności.
·    Druga zmienna to intymność, czyli uczucie bliskości, więzi emocjonalnej, poczucie wspólnoty. Inne określenie to „bratnia dusza”.
·    Trzeci obszar to zaangażowanie w bycie z drugą osobą. Wspólne planowanie, robienie rzeczy razem, przebywanie ze sobą w jednym miejscu, w tym samym środowisku.

Związkiem konsumenta z marką rządzą podobne emocje, pobudzane przez odpowiednie narzędzia. Email marketing nie nadaje się do budowy zaangażowania, jest za to świetny w budowaniu intymności. Szkoda że Paweł nie rozwinął bardziej tego tematu – decydował pewnie brak czasu. W ogóle irytował krótki czas prezentacji. Wielu je lubi ze względu na brak rutyny, ale niektórzy prelegenci mówili tak szybko że niemal zapalił im się mikrofon.

 

Prelekcja mobilna
Godne uwagi było wystąpienie Moniki Mikowskiej, ze sporą liczbą statystyk wyraźnie pokazujących tendencje w marketingu mobilnym. Choćby QR Kody które są raczej przemijającą modą, niż istotnym narzędziem marketingowym. W ubiegłym roku skanowało je 7 proc. użytkowników smartfonów, a 33 proc. planowało to zrobić. Dzisiaj skanuje 6 proc., a potencjalne zainteresowanie wyraża dużo mnie osób niż rok temu.Niektórym marketerom udaje się wykorzystać QR Kody, przykładem aplikacja McDonald’s zeskanowana 62,5 tys. razy. W tym przypadku dobrym posunięciem było uczynienie z nich narzędzia, a nie centralnego punktu promocji. Najlepiej konwertowały kody które spełniały kryterium intymności, czyli te z ulotek leżących na stolikach.

 

Nie pisałem o prelekcjach technologicznych najbardziej technologiczych, wartościowych z mnóstwem szczegółów (np. prelekcja Macieja Lewińskiego „Google Analytics, a email marketing. Tips & tricks” czy Michała Corteza „Email Retargeting A.D. 2k14 ” na których po prostu za słabo się znam, żeby je ocenić.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing internetowy i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Mail My Day 2014 – garść spostrzeżeń

  1. Dzięki za miłe słowa 🙂

  2. Jakub Müller pisze:

    @Paweł Tkaczyk, dzięki za ciekawe wystąpienie 🙂

  3. reklaMAN pisze:

    Fajnie, że ożywił Pan bloga, które zasubskrybowałem po tym artykule: http://pracasport.pl/6-blogow-o-marketingu-sportowym-ktore-warto-znac/ 😀

    • Jakub Müller pisze:

      @reklaMAN, jak łatwo zauważyć nie piszę zbyt często – zresztą takie jest założenie. To taki slow-blogging 😉 BTW, niedługo nowy wpis.

  4. Another useful outlet is to join a forum where you can ask question and gather information on certain RV from those that already own the particular motorhome.
    Nowadays, these super coolers are used for both
    commercial and domestic purpose. So, you will be guided accordingly and will learn better and faster.

    Here is my web-site – blue seas marine freezer shrimp trawlers

  5. It is a very strong line, but it is also very sensitive, making it
    a great line when fishing for trout. I have been using products from Newfields Baits for
    a while and their green lipped mussel extract is simply amazing.
    A camera and photo album are another way for a family to record their
    boating trips.

    Also visit my blog post – fiberglass marine small portable freezer units

  6. Fruits are great and I would never discourage my patients
    from eating fruit, but if your objective is to lose weight
    then they have to be eliminated, as they prevent Ketosis.

    With the lifestyles that we lead these days, not only the food we eat, but also
    the pollution we are surrounded by and our lack of exercise,
    makes it necessary to do a regular detox to flush out all
    those unwanted and dangerous toxins that build up in our bodies.
    Program focus is on all round change in life-style as opposed to
    a short term eating plan modification.

    Here is my web site: weight loss hcg injections side effects

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.