Uczta olimpijska czyli przegląd reklam Soczi 2014

OlimpicZ pomysłem zrobienia przeglądu reklam na igrzyska olimpijskie w Soczi, nosiłem się od kilku tygodni. W końcu to olimpiada jedno z największych wydarzeń sportowych, jak i biznesowych i medialnych. W Polsce sporty zimowe zimowe są niedoceniane, choć to one od grudnia do marca dominują w mediach, gdy przerwę ma piłka nożna. Do tego niektórzy kibice zimowi są specyficzni, często nie interesują się innymi dyscyplinami. Według szacunków Euromonitora rynek odzieży sportowej napędzany wielkimi imprezami – między innymi przez Olimpiadą w Soczi – urośnie w 2014 roku o 7 proc., do 220 mld dolarów.

Wszystkie spoty podzieliłem na trzy różne uczty-kategorie: produkty, nadawcy telewizyjni, komitety olimpijskie.

Reklamy produktów

Aperitif na pobudzenie to spot Nike, brutalny, surowy, z agresywną muzyką. W materiale wystąpili hokeista Aleksandr Owieczkin, skacząca w dal Daria Kliszyna, piłkarz Aleksandr Kokorin, snowboardzista Denis Leontiew, skateboarder Jegor Kaldikow i łyżwiarka Adelina Sotnikowa. Wszyscy oni trenują, nie zważając na śnieg, lód i dokuczliwe zimno. Nie jest to bezpośrednio promocja olimpiady, ale spot „Just do it” musiał się znaleźć w zestawieniu. W niecały tydzień od umieszczenia w Internecie wyświetlono go ponad 2 miliony razy.

Więcej o filmie, który wykorzystuje też narodowe rosyjskie sentymenty, pisałem w artykule „Rosjanin potrafi”.

 

Przystawką będzie reklama Procter & Gamble, który idzie sprawdzoną drogą i składa hołd matkom sportowców. Zamiast mówienia o produkcie jest budowa więzi konsumenta z marką. Według tej koncepcji klient nie jest pragmatyczny, racjonalny i skupiony na przekazie, ale intuicyjny, decyzję zakupową podejmuje bezwiednie. Taki przekaz trudniej skopiować konkurencji niż reklamę mówiącą wprost o niezwykłej skuteczności reklamowanego produktu.

 

Czas na obfite danie główne. Serwuję trwającą ponad 4 minuty historię kanadyjskich braci Hamelinów, startujących na poprzedniej olimpiadzie w Vancouver. Nie brakuje oczywiście także ich mamy. Słowem, świetna historia w której jest wszystko: dorastanie, harówka, przeciwności losu, a na koniec zwycięstwo i łzy wzruszenia.

 

Efektowny smak deseru, po chwili ustępuje wrażeniu wtórności. W spocie Head&Shoulders hokeista Jewgienij Małkin tłumaczy, że równie ważna jak siła fizyczna, jest mentalność zwycięzcy. Pomaga mu w tym szampon. Słabe.

 

Reklamy kanałów telewizyjnych

Na przystawkę do wyboru: spoty Russia Today i NBC. Oba dla odbiorców z Zachodu, którzy dobrze nie wiedzą gdzie Rosja leży. Zobaczcie jaka jest rozległa, jaką ma starą oryginalną kulturę, bla bla bla. Ot, efektowne, dynamicznie zmontowane widokówki. Ten dla Russia Today w założeniu miał być chyba dowcipny.

 

Spot NBC zawieszono w Sieci w marcu i dzisiaj jest już trochę nieaktualny. Występująca w nim amerykańska narciarka Lindsay Vonn, ostatecznie na igrzyskach nie wystąpi z powodu kontuzji.

 

Mordor olimpijski czyli spot stworzony przez Tomasza Bagińskiego dla BBC – danie główne nie mogło być inne. Powiedziano o nim już wszystko, więc jedyne co pozostało to obejrzeć. A potem jeszcze raz i kolejny.

 

Na deser początkowo miała być ciekawostka, reklama Claro Sports, amerykańskiego kanału sportowego dla Latynosów, których stereotypowo nigdy z żadnymi sportami zimowymi nie kojarzyłem. Zamiast tego wybrałem filmik szwedzkiego nadawcy Viasat: bezpretensjonalny, z dobrze dobraną muzyką, ukazujący istotę wyczynowego sportu, jaką są godziny samotnych treningów.

 

Reklamy narodowych komitetów olimpijskich

Posiłek zaczynamy od spotu promującego kanadyjskich olimpijczyków, którzy mówią o swojej determinacji i marzeniach. Słowem, solidna robota.

 

Danie główne to znowu spot reprezentacji Kanady. „We are winter” klimatem przypomina produkcję BBC:  sugestywny, mroczny głos narratora i surowa przyroda.


 

Deser w tej kategorii przygotowała agencja BBDO. Po co wszystkie te góry, śnieg, mróz? Bez nich też można sobie poradzić.

A Wy znacie jakieś reklamy, które pominąłem?

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kampanie reklamowe, Marketing sportowy i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Uczta olimpijska czyli przegląd reklam Soczi 2014

  1. snowboard pisze:

    Good post! We are linking to this great article on our site.

    Keep up the good writing.

  2. Bije z tego bloga naturalnoscia i szczeroscia. Ciesza mnie takie posty, zgadzam sie z kazdym zdaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.