Think Tank sprzedaje prenumeratę, czyli dlaczego wszystko jest względne nawet wtedy gdy nie powinno być

Jacek Szlak znalazł ciekawy przykład nieracjonalności człowieka w dokonywaniu wyborów ekonomicznych. Chodzi o ofertę magazynu „Think Tank”, która wygląda tak:

Think Tank

Jak to możliwe że dostęp do biblioteki online czyli bazy artykułów tracących aktualność, kosztuje tyle samo ile roczna prenumerata aktualnego magazynu papierowego – 499 zł, i tylko sto złotych mniej niż opcja obejmująca zarówno prenumeratę papierową, jak i bibliotekę online? Oferta dostępu do biblioteki online jest wabikiem. Jako konsumenci nie potrafimy szacować ile warta jest rzecz którą chcemy kupić, w oderwaniu od innych rzeczy. Nie mamy wrodzonego zmysłu oceniania wartości, takiego jak ten który pomaga nam natychmiast instynktownie ocenić pewne rzeczy np. czy smak jedzenia nam odpowiada. Porównujemy relatywne korzyści z posiadania jednego dobra które przewyższają wartość drugiego, i na tej podstawie podejmujemy decyzję. Wiemy w przybliżeniu ile kosztuje samochód nowy, a ile 10-letni określonej. Jednym słowem, na wszystko patrzymy w określonym kontekście.

Podejrzewam że oferta Think Tanku wzorowana jest na podobnej sztuczce „The Economist”, którą kilka lat temu zauważył amerykański psycholog behawioralny Dan Ariely. Tygodnik zaoferowała czytelnikom następujące możliwości:

Economistźródło: Danariely.com

Ariely przeprowadził eksperyment w którym poprosił o wskazanie jednej z opcji stu studentów. Wyniki były następujące:
1.    Prenumerata wydania online za 59 dolarów – 16 studentów
2.    Prenumerata wydania papierowego za 125 dolarów – 0 studentów
3.    Prenumerata wydań papierowego i online za 125 dolarów – 84 studentów.

W kolejnej grupie usunął drugą opcję (prenumerata wydania papierowego). Mógł zakładać że wyniki nie powinny się różnić, bo poprzednio nikt jej nie wybrał. Jakie były wyniki?

1.    Prenumerata online za 59 dolarów – 68 studentów
2.    Prenumeratę wydania papierowego i elektronicznego za 125 dolarów – 32 studentów

Inaczej mówiąc wabik był decydujący, jego brak sprawił że najdroższej opcji nie wybrało 54 studentów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Psychologia konsumenta i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Think Tank sprzedaje prenumeratę, czyli dlaczego wszystko jest względne nawet wtedy gdy nie powinno być

  1. Dora pisze:

    It’s very easy to find out any matter on web as compared to textbooks, as I found this article at this website.

  2. I’m impressed, I have to admit. Rarely do I cme across a blog that’s equally educative
    and engaging, and without a doubt, you have hit the nail
    on the head. The problem is an issue that too few people
    are speaking intelligently about. I am very happy that I came acrpss this
    in my hunt for something concerning this.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.