Upadek Sky Club w raporcie Brand24 – błąd myślenia wstecznego

„Może upadek Sky Club dało się przewidzieć? Narzędzia w internecie mogą nas uchronić przed takimi firmami” – zatytułowano artykuł w serwisie Antyweb, oparty na raporcie Michała Sadowskiego z Brand24. Wykazuje on, że krótkim okresie lawinowo wzrosła liczba skrajnie negatywnych opinii na temat biura – miesiąc przed upadkiem Sky Club miał 93 proc. negatywnych opinii, podczas gdy konkurencyjne Rainbow Tours aż 86 proc. opinii pozytywnych.

To prezentacja z gatunku tych w których przekonujące jest wszystko – ciekawa analiza, dane, kilka  przykładów – poza wnioskiem końcowym.  Sadowski stwierdza bowiem, że upadłość Sky Clubu można było przewidzieć. To częste złudzenie, które psychologowie już dawno nazwali „błędem myślenia wstecznego” lub „od początku wiedziałem” pojawiające się przy okazji ważnych wydarzeń.  Po fakcie wszystko wydaje się oczywiste. Gdy patrzymy w przeszłość zawsze wydaje nam się, że musiało się to skończyć tak jak się skończyło, pojawiły się na przykład opinie, że przewidzieć można było 11 września 2011 2001 r. To najczęściej przypadłość dziennikarzy, którzy wytykają decyzje, które sprawiły że kandydat przegrał wybory albo oceniają w ten sposób decyzje trenera reprezentacji już po fakcie mając wiedzę, której nie miał podejmujący decyzję. Na podstawie montoringu internetu można przewidzieć najwyżej, że biuro podróży ma kłopoty albo że nie dba o klientów. Ważne wydarzenia, takie jak bankructwo, zawsze wiążą się z większą liczbą zmiennych i są nieprzewidywalne.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing internetowy, Społeczność i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Upadek Sky Club w raporcie Brand24 – błąd myślenia wstecznego

  1. GrammaNazi pisze:

    11 września 2011 r.?

  2. Jakub Mueller pisze:

    Dzięki za czujność. Być może 11 września ubiegłego roku wydarzyło się coś ważnego, ale oczywiście chodziło o 11 września sprzed ponad dekady 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.